Nikdy sa nevzdávaj

Nikdy sa nevzdávaj

Ahojte, ako sa Vám darí?

Makáte na sebe a pripravujete sa na sezónu plaviek a slamených klobúkov? Som v tom s Vami a už sa neviem dočkať, kedy prvýkrát v plavkách vyrazím k jazeru a zaplávam si v príjemne chladivej vode.

Veľa z nás si zaumienilo, že chce toto leto v plavkách vyzerať úžasne. Bez práce však nie sú koláče, nemám pravdu? Aby Vaša snaha neskončila na konci mája rezignovaným sedením pri telke s čipsami v ruke, rada by som sa dnes podelila o niekoľko mojich tipov, ako to nevzdať a nasledovať  fitness plán, aj keď sa Vám naozaj nezastaviteľne a absolútne nechce.

A tu už je môj recept ako sa nevzdať:

Krok 1.  Nájdite si cvičenie, ktoré Vás baví

Neverili by ste, koľko úsilia mi zabral už tento prvý krok. Skúšala som veľa športov. Tancovala som ľudové tance, potom rock’n’roll. Dlho som hrala volejbal a keď som prestala, začala som behať. Hrávala som squash aj jazdila na bicykli.

Nič z toho ma však nenapĺňalo tak, ako PILATES. Hľadali sme sa dlho, ale bola to láska na prvý pohľad (alebo v tomto prípade na prvú hodinu).

Pamätám sa, aké bolo pre mňa oslobodzujúce keď som sa rozhodla cvičiť to, čo ma baví. Áno, tiež som na Pilates začala chodiť s mojou maminou, pretože mi ospevovala, aké je to skvelé cvičenie. Ale Pilates cvičím preto, že baví mňa.

Začnite aj vy tým, že sa rozhodnete že budete robiť cvičenie, ktoré baví VÁS. Nemusíte chodiť do posilňovne len kvôli tomu, že tam chodíte s kamarátkou. Nemusíte chodiť behať len preto, že všade čítate, že z toho rýchlo a účinne schudnete.

Robte cvičenie ktoré baví VÁS. Nadchnite sa preň! Hľadajte, skúšajte a zabávajte sa pri tom. Ak sa totiž budete nútiť do cvičenia ktoré Vás nebaví, ľahko si nájdete výhovorku prečo tréning vynechať.

Krok 2.  Vytvorte si rutinu

Keď sme začali organizovať cvičenie v Záhorskej Bystrici, bolo potrebné aby vždy niekto (okrem cvičiteľky) prišiel na hodinu, otvoril telocvičňu, zapísal cvičiace a pod. Aj keď sa mi naozaj nechcelo, musela som na cvičenie ísť. Takto som si vytvorila rutinu. Vždy v rovnakom čase, v tie isté dni v týždni som prišla do telocvične otvoriť a zapísať baby. Keď už som tam bola, vždy som si aj zacvičila.

Nemusíte organizovať cvičenie pre ostatých len pre to, aby ste si vytvorili rutinu. Stačí si povedať napríklad: Každý utorok a štvrtok pôjdem na hodinu pilates.

Je potrebné odhodlať sa a nepovoliť. Keď sa Vás kamarátka spýta, či pôjdete vo štvrtok do kina (ale vy ste sa už prihlásili na hodiny pilates), povedzte jednoznačné NIE! Ani nad tým nerozmýšlajte. Kino hrajú aj v iné dni.

Musíte okopať záhradu a v utorok je krásny deň ako stvorený na záhradničenie? Nepovolte a rovno si oblečte najkrajšie športové oblečenie, aké máte v skrini, aby Vás ani náhodou nenapadlo ísť sadiť mrkvu.

Stále sa budete stretávať s neopakovateľnými udalosťami (výhovorkami), pre ktoré by ste cvičenie radšej odložili na inokedy. Nerobte to. Vytvorte si plán a naozaj podľa neho cvičte. Cvičte aj keď prší, cvičte aj keď dávajú v televízii ten film, ktorý ste chceli vždy vidieť. Cvičte, aj keď sa Vášmu parťákovi nechce. Buďte nezastaviťelní, neoblomní. Vy to dokážete J

Ľudia Vám začnú hovoriť, že to beriete príliž vážne. Gratulujem! Robíte to správne.

Krok 3. Berte cvičenie ako oddych

V tomto kroku ide najmä o nastavenie Vášho postoja k pravidelným tréningom. Prídete po práci domov a radšej ako trénovať sa Vám chce ľahnúť si do postele a čítať si obľúbenú knihu? Hovoríte si, že po celom dni v práci si predsa zaslúžite chvíľu oddychu?

Ale od čoho si vlastne chcete oddýchnuť? Po celom dni sedenia v kancelárii by ste si nemali oddýchnuť práve od telesnej neaktivity? Nie je práve pohyb tým správnym oddychom pre skrehnuté telo? A čo Vaša myseľ? Nezaslúži si trochu oddychu vo forme fyzickej aktivity?

Keď budete cvičenie brať ako oddych, ľahko sa z „musím“ stane „chcem“. Práve pohyb je tým správnym oddychom, po ktorom sa budete cítiť sviežo, mlado a nastúpi aj pocit dobre zvládnutého dňa.

Krok 4. Zabávajte sa

Neprestávam hladať nové spôsoby ako si cvičenie osviežiť. Skúšam novú hudbu, hľadám nové cviky, ktoré som ešte neskúšala, používam loptu alebo gumu na cvičenie a pod.

Vyskúšajte aj vy pri cvičení novú hudbu. Alebo si spravte radosť novými legínami a obzerajte sa v nich v zrkadle dovtedy, kým na Vás nepríde chuť zacvičiť si. Učešte si vlasy podľa toho tutoriálu, ktorý ste chceli už dávno vyskúšať. Tešte sa z pohybu, uvedomujte si každý nádych a výdych. Život má byť predsa zábava, a cvičenie tiež!

Krok 5. Hladajte motiváciu. Stále!

Predstavte si tento scenár: Po dlhých mesiacoch ničnerobenia začnete opäť cvičiť a Vaše nadšenie je až hmatateľné. Stále myslíte na včerajší tréning, ktorý ste zvládli výborne, a neviete sa dočkať kedy si dnes zacvičíte. Prečo tento stav nevydrží na stálo? Pretože motiváciu a nadšenie si musíme každý deň dopĺňať.

Keď mám naozaj lenivý deň a pripadá mi nemožné, že by som sa donúltila rozprestrieť podložku a splniť si svoj denný tréningový plán, zapnem si notebook a hľadám na internete motiváciu. Pozriem si fotky „pred a po“ a prečítam si niekoľko príbehov o ľuďoch, ktorí cvičia pravidelne. Ak ani to nezaberá, hľadám motivačné citáty.

Po pár minútach vždy príde zlomový bod. Z „dnes sa mi nechce“ sa stáva „ale možno by som aj mohla“, až sa dostanem k „tak sa aspoň oblečiem a uvidím, koľko zvládnem“. A mám vyhraté.

Skúste to. Nechajte sa presvedčiť.  V dnešnej dobe trávime na internete viac času ako kedykoľvek predtým. Prečo to nevyužiť? Prečo nevyhladávať obsah, ktorý nás motivuje? Tento jednoduchý krok môže spraviť z Vášho lenivého dňa deň aktívny. A to stojí za tých pár kliknutí naviac.

Krok 6. Pozerajte len jeden meter pred seba

Raz sme si boli s bratrancom zabehať kopce na Liptove a on ako futbalista s lepšou kondičkou zvládal beh bezproblémovo, zatiaľ čo ja som mala problém udržať svoje srdce v hrudnom koši. Vtedy mi poradil trik, ktorý mi mal pomôcť prekonať sa a dobehnúť až do ciela: „Pozeraj vždy len jeden meter pred seba. Tak neuvidíš, aký strmý kopec je pred tebou, ale sústredíš sa vždy na bezprostredne nasledujúci krok“.

Zabralo to, a nie raz. Z tejto rady nad zlato ťažím na každom jednom tréningu. Namiesto toho, aby som myslela na 10 opakovaní, ktoré mám pred sebou, sa sústredím len na to jedno jediné, ktoré mám v tomto momente urobiť. Hodina cvičenia je veľký strašiak a pritom sa stačí prekonať len na jednu jedinú minútu (60-krát po sebe).

Skúste sa sústrediť len na dnešný tréning. Len na tú jedinú hodinu. Nemyslite na to, že budete musieť cvičiť aj zajtra a pozajtra.

Keď začnete s tréningom, dajte všetku svoju pozornosť do toho cviku, ktorý práve precvičujete. Nemyslite na to, koľko opakovaní máte spraviť a koľko sérií máte ešte pred sebou. Predstavte si, že máte pred sebou len tento jeden jediný pohyb. A potom ďalší. A ďalší. Ani sa nenazdáte a cvičenie máte za sebou.

Krok 7. Keď je toho veľa uberte, ale nevzdávajte sa

Dnešný svet je orientovaný na výkony. Chceme robiť všetko stopercentne (ak nie stodvadsať) a stále sa zlepšovať. To je samozrejme skvelé a ťahá nás to dopredu, avšak neúspech môže byť veľakrát demotivujúci a stále podávať perfektný výkon je rozhodne vyčerpávajúce.

Ak cítite, že ste si naložili piveľké cvičebné sústo, jednoducho uberte. Cvičenie by malo byť radosťou, nie povinnosťou. Ak sa presilíte, môžete si dokonca ľahko spôsobiť nejaké zranenie, ktoré Vás odrovná aj na niekoľko týždňov.

Ubrať neznamená, že ste sa vzdali, práve naopak. Na to, aby ste ubrali potrebujete veľa vnútornej sily. Povedať si, že tento týždeň budem plniť tréningový plán len na polovicu si vyžaduje veľa odvahy a odhodlania. Radšej cvičte o trošku menej (ale cvičte), ako by ste to mali vzdať a o mesiac začínať odznova.

Prečítali ste si pozorne všetkých 7 krokov, ako sa nevzdať a pokračovať vo svojom cvičebnom pláne? Výborne! Už teraz ste na dobrej ceste splniť si svoj fitness cieľ, nech je akýkoľvek.

Pre zopakovanie Vám môj recept ako sa nevzdať uvádzam v skratke ešte raz:

Krok 1.  Nájdite si cvičenie, ktoré Vás baví

Krok 2.  Vytvorte si rutinu

Krok 3. Berte cvičenie ako oddych

Krok 4. Zabávajte sa

Krok 5. Hladajte motiváciu. Stále!

Krok 6. Pozerajte len jeden meter pred seba

Krok 7. Keď je toho veľa uberte, ale nevzdávajte sa

 

Máte aj vy svoj zaručený recept, ako sa premôcť a odhodlať sa cvičiť, aj keď máte lenivý deň? Podelte sa oň s nami v komentároch nižšie. Je dôležité, aby sme vzájomne zdielali svoje postrehy a pocity a pomáhali tým jeden druhému byť silnejšími a zdravšími.

 

Lenka



Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *